هنگامی که افراد وارد بازار سرمایه میشوند، ممکن است سؤالات متعددی در ذهن خود داشته باشند. از اولین سؤالهایی که ممکن است در ذهن این افراد شکل بگیرد، میتوان به انتخاب بهترین سهام برای خرید اشاره کرد. پاسخ این سؤال برای هر فرد متفاوت بوده و وابسته به نوع استراتژی افراد خواهد بود. دلیل این امر آن است که نوع نگرش افراد به بازار سرمایه با یکدیگر تفاوتهایی دارد. برخی افراد شخصیت معاملهگر و نوسانگیر و برخی دیگر شخصیت سرمایهگذار دارند. نکتهای که مهم است بدانیم آن است که سرمایهگذاری در بورس بازههای متفاوتی دارد که هر سرمایهگذار باتوجهبه اهدافی که دارد باید آن را انتخاب نماید. در ادامه دررابطهبا انواع سرمایهگذار و زمانهای سرمایهگذاری و همچنین بهترین سهام بلندمدت که سرمایهگذاران میتوانند آن را انتخاب نمایند، بحث خواهیم کرد.
شخصیت و استراتژی افراد در نوع سرمایهگذاری آنها کاملاً تأثیرگذار است و پیش از انجام هرگونه سرمایهگذاری، باید سطح ریسکپذیری و هدف افراد از انجام معاملات در بازار سرمایه مشخص شود. بهطورکلی، بازههای زمانی سرمایهگذاری در بازار سهام را میتوان به سه دستهی سرمایهگذاری بلندمدت، میانمدت و کوتاهمدت تقسیم کرد.
فعالان بازار برای مقایسه بازههای زمانی سرمایهگذاری معیارهای را مطرح میکنند و این موضوع به نوع دیدگاه و نگرش آنها بستگی دارد. اما بهطورکلی، مدتزمان سرمایهگذاری بلندمدت را بیش از یک سال میدانند. یکی از تفاوتهای سرمایهگذاری بلندمدت و کوتاهمدت به این شکل است که در سرمایهگذاری بلندمدت لازم نیست به طور روزانه تابلو معاملاتی و سهام خود را بررسی کنید و برای افرادی که شخصیت معاملهگر ندارند، استراتژی سرمایهگذاری بلندمدت بهترین گزینه خواهد بود. یکی از مفاهیمی که در سرمایهگذاری بلندمدت کاربرد دارد، بحث خریدوفروش پلهای است و افرادی که قصد سرمایهگذاری در سهام یک شرکت با وضعیت بنیادی خوب را دارند، از این روش برای معاملات خود استفاده میکنند و پس از تکمیلشدن مراحل خرید، سهام خود را برای یک مدت طولانی نگه میدارند.
نوع دیگر سرمایهگذاری، سرمایهگذاری کوتاهمدت نام دارد و فعالان بازار سرمایه، تعاریف متفاوتی از این نوع سرمایهگذاری دارند. برخی از افراد معتقدند که اگر بازهی زمانی سرمایهگذاری در حدود یک الی دوهفته تا سه ماه باشد، در دستهی کوتاهمدت قرار میگیرد. برخی دیگر بر این باورند که سرمایهگذاری کوتاهمدت در واقع همان اقدامات سوداگرانه و سفتهبازیهایی است که در قالب نوسانگیری توسط برخی از افراد در بازار سرمایه انجام میشود. اما اغلب افراد سرمایهگذاری که بازهی زمانی آن کمتر از ۳ ماه باشد را کوتاهمدت میدانند و بالای ۳ ماه را در دسته میانمدتیها قرار میدهند. این نوع سرمایهگذاری برای کسب سود چند درصدی و بهطور محدود از یک بازار یا یک سهم در حد چند درصد است. سرمایهگذاری کوتاهمدت ریسک بیشتری دارد و در آن تعداد معاملات هم بیشتر است و درصورتیکه افراد تخصص کافی داشته باشند، سرمایهگذاری کوتاهمدت میتواند برایشان بازدهی خوبی داشته باشد.
علاوه بر سرمایهگذاری بلندمدت و کوتاهمدت، نوع دیگری از سرمایهگذاری تحت عنوان سرمایهگذاری میانمدت وجود دارد. بازه زمانی سرمایهگذاری میانمدت را معمولاً بین ۳ ماه تا یک سال در نظر میگیرند و بسیاری از افراد، هدف این سرمایهگذاری را دریافت سود یک بازار و سپس انتقال سرمایه به بازارهای موازی (طلا، ارز، ملک، خودرو و…) میدانند. در این نوع سرمایهگذاری، برخلاف سرمایهگذاری بلندمدت، سرمایهگذار بعد از هر رشد قیمتی همراه بازار به اصلاح قیمت نمیرود و سریعاً سرمایه خود را به بازار یا سهام دیگری وارد میکند تا از رشد دوباره قیمت سود دریافت کند. سرمایهگذاریهای میانمدتی، تخصصی بیشتر از سرمایهگذاریهای بلندمدت نیاز دارند و افرادی که این استراتژی را دنبال میکنند، باید بتوانند بین بازارها یا سهمهای مختلف جابهجاییهای بهینهای داشته باشند.
اکنون که به توضیح انواع سرمایهگذاری پرداختیم نیاز است دررابطهبا پارامترهای حائز اهمیت برای داشتن یک سرمایهگذاری بلندمدت مطلوب، توضیحاتی را ارائه دهیم.
اگر افراد بخواهند با استفاده از تحلیل بنیادی بهترین نوع سهم برای بلندمدت را انتخاب نمایند، باید فاکتورها و موارد متعددی نظیر سوددهی، آیندهی سهام، وضعیت نقدینگی، مقدار نقدشوندگی، سیاست تقسیم سود، بدهیهای شرکت، P/E هر سهم، نسبتهای مالی و … را مدنظر قرار دهند.
در این نوع تحلیل برای شناسایی بهترین سهم برای خرید بلندمدت باید مواردی که در ادامه به آنها اشاره میشود را در نظر گرفت. اولین موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که افراد زمانی که میخواهند در بازار سرمایه، سرمایهگذاری کنند لازم است تا شرایط و پارامترهای صنعتی که خواهان خرید سهم از آن هستند را زیر نظر داشته باشند و سعی کنند تا از وضعیت کلی آن اطلاع پیدا کنند. اما برای انتخاب صنعتی مطلوب جهت سرمایهگذاری باید نکاتی را در نظر گرفت که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
بعد از اینکه صنعت را انتخاب کردیم باید دررابطهبا اینکه کدام سهام این صنعت برای خرید مناسبتر است تصمیمگیری کنیم. یک سری فاکتورها نیز در این زمینه وجود دارد. از جمله این موارد میتوان به توان رقابتی شرکت مدنظر و مواردی مانند میزان فروش و نرخ رشد آن، کیفیت محصولات یا خدمات و … توجه کرد. همچنین برای تشخیص بهترین سهم برای خرید طولانیمدت باید موقعیت مالی شرکت را نیز در نظر داشت. در واقع لازم است که افراد برای خرید این نوع از سهام به بررسی عواملی چون نسبتهای بدهی، سودآوری، نقدینگی، کارایی و سپس مقایسهی آن با گذشتهی شرکت و رقبای موجود در صنعت بپردازند.
بهصورت کلی برای شناسایی بهترین سهام برای سرمایهگذاری بلندمدت، بهتر است سبد سهامی مناسبی را تشکیل بدهیم. در انتخاب بهترین سهام برای سرمایهگذاری بلندمدت، نکات زیر حائز اهمیت خواهند بود.
سهامی مناسب برای خرید بلندمدت بهتر است دارای برخی دیگر از شرایط نیز باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
درنظرگرفتن وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور: یکی از حائز اهمیتترین اصول سرمایهگذاری در بازار سرمایه پیشبینی حدودی متغیرهای اثرگذار سیاستی کشور در آینده است.
خریداری سهمی با بنیادی قوی : در سرمایهگذاریهای طولانیمدت، باید ارزش ذاتی سهمهای گوناگون را ارزیابی کرد و سپس برای خرید آنها اقدام نمود.
خریداری سهم شرکتهای سودآور در بورس : مطالعه سوابق شرکتهای بورسی، نوسانات اخیر و سودهای پیشبینیشده و … جزو مواردی بهحساب میآیند که یک سهامدار برای خرید سهام و سرمایهگذاری بلندمدت باید مدنظر خود قرار دهد.
خرید سکه در بورس
یک استراتژی برای انتخاب سهام بلندمدت مناسب وجود دارد که از آن بهعنوان CANSLIM یاد میشود. هرکدام از حروف این کلمه در حقیقت نکاتی را متذکر میشوند که در ادامه آنها را شرح میدهیم.
اولین حرف در این کلمه حرف C است که از عبارت Current quarterly earnings یا درآمد فصل جاری گرفته شده است. یک سهام بلندمدت مناسب برای خرید در بازار سرمایه، سهمی است که در آن درآمد این فصل شرکت، نسبت به فصل مشابه در سال گذشته حداقل ۲۰ درصد رشد کرده باشد.
حرف A در این روش در واقع رشد درآمد سالانه Annual earnings growth است. در این قسمت نیاز است درآمد سالانه شرکت (حداقل برای مدت ۳ سال) بهصورت سالانه ۲۵ درصد رشد کرده باشد.
حرف N در حقیقت نشانهی این است که بهترین سهام بلندمدت، سهمی است که روبهجلو و همراه با نوآوری باشد.
حرف S بیانگر این نکات است که برای محصول شرکت به اندازهی کافی تقاضا وجود داشته باشد. این موضوع را میتوانیم با مقایسهی نسبت گردش انبار شرکت با شرکتهای دیگر موجود در صنعت متوجه شویم .برای خود سهم هم باید به اندازهی کافی تقاضا وجود داشته باشد. برای این موضوع لازم است حجم معاملات را بررسی کنیم. بهترین روش برای پیبردن به تقاضای مناسب برای سهم، بررسی ورود پول هوشمند حقیقی به سهم است.
حرف L برای لیدر بازار است به این منظور که بهتر است سهام بلندمدت خود را از صنعت لیدر بازار انتخاب کنیم. مثلاً اگر توجه بازار به فلزات اساسی است، سراغ شرکتهای غذایی نرویم.
حرف I برای حمایت حقوقی است؛ یعنی برای این که یک سهم به سهام بلندمدت مناسب برای خرید تبدیل شود، لازم است که از حمایت حقوقی برخوردار باشد. اگر درصد شناوری سهم بهشدت بالا باشد و شرکتهای حقوقی تمایلی به سهم نشان ندهند، ممکن است رشد شارپی سهم با یک سقوط سریع نیز همراه شود. اما سهمی که در پرتفوی شرکتهای حقوقی قرار دارد و در روزهای منفی، حقوقی خریدار آن است، میتواند گزینهی مناسبی برای خرید بلندمدت بهحساب بیاید.
حرف M برای جهت بازار است به این منظور که بهتر است افراد خرید خود را در زمانی انجام دهند که روند عمومی بازار صعودی باشد. در یک بازار نزولی، ممکن است نسبت به سهام بلندمدت خود دلسرد شوند و تمایل نداشته باشند آن را برای مدتی طولانی نگه دارند.
همانطور که در این مطالب مطرح کردیم افراد پس از ورود به بازار سرمایه ممکن است علاقه به سرمایهگذاری بلندمدت داشته باشند. افراد با این نوع از سرمایهگذاری به دنبال سود در کوتاهمدت نیستند و همانطور که میدانیم اگر سهامی بیش از یک سال از سرمایهگذاری در آن بگذرد در واقع سرمایهگذاری بلندمدت تلقی می-شود. ما در این مطالب دربارهی نحوهی چگونگی تشخیص بهترین سهام بلندمدت و همچنین ویژگیهایی که یک سهام بلندمدت خوب باید داشته باشد بحث کردیم. لازم است که برای خرید یک سهام مناسب برای مدت طولانی حتماً پارامترهای اقتصاد کلان کشور را در نظر بگیریم.
برای دسترسی به سایر مقالات تحلیلی و محتوای آموزشی وارد شوید.