در چند سال اخیر توجه افراد بیشتری به سمت بازار بورس بهعنوان یک منبع درآمد یا یک محل سرمایهگذاری جلب شده و همین امر سبب افزایش درخواستهای ثبتنام در بورس شده است. این افزایش سرمایهگذاران باعث شکلگیری یک سامانه جامع برای گردآوری اطلاعات این سرمایهگذاران گردید. از سال ۱۳۹۷ به بعد، افرادی که قصد شروع فعالیت در بازار بورس ایران را دارند باید ابتدا در سامانهای به نام سجام که مخفف سامانه جامع اطلاعات مشتریان است ثبتنام نموده و احراز هویت گردند.
این سامانه اطلاعات هویتی، شغلی، بانکی و ارتباطی شما را دریافت کرده و این اطلاعات را بررسی میکند و در صورت استعلام موفق کد رهگیری به شما میدهد که در ادامه فرایند ثبتنام استفاده خواهد شد. راهاندازی این سامانه دارای برخی مزایا برای فعالین در بازار بوده که از مهمترین آنها میتوان به تسهیل فرایند دریافت سود نقدی سالانه اشاره کرد. در ادامه قدمبهقدم با نحوه ثبتنام سجام آشنا خواهیم شد.
ثبتنام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سامانهی سجام دارای مراحل و فرایندهای خاص خود است که در ادامه در خصوص هر یک از آنها توضیحاتی ارائه خواهیم داد.
برای شروع ثبتنام سجام ابتدا به سایت سجام با نشانی sejam.ir مراجعه نموده و روی گزینهی ثبتنام در سجام کلیک میکنیم.
در صفحهای که باز میشود ابتدا مواردی به شما تذکر داده میشود که پس از مطالعه و کلیک روی گزینه متوجه شدم گامهای موردنیاز برای تکمیل فرایند ثبتنام سجام را مشاهده میکنید. شما در هر مرحله میتوانید با کلیک بر روی گزینه ویرایش اطلاعات قبلی به صفحات قبلی بازگشته و در آنها تغییرات مد نظرتان را اعمال نمایید.
چه مدارکی برای ثبت نام در سجام نیاز است؟ برای اطلاع از جزئیات وارد شوید.
در قسمت بعدی اطلاعات هویتی فرد نظیر نام و نام خانوادگی، تاریخ و محل تولد، کد ملی و اطلاعات شناسنامهای شما خواسته میشود. همچنین محل سکونت، کد پستی و جنسیت خود را نیز باید تعیین کنید.
در این بخش، فیلدهایی که دارای علامت * هستند باید حتماً پر شوند و بدون تکمیل آنها نمیتوانید به مراحل بعدی بروید.
با ثبت اطلاعات شخصی خود به قسمت ثبت اطلاعات ارتباطی راهنمایی میشوید. برای این بخش باید اطلاعات راههای ارتباطی خود را مشخص و تکمیل نمایید. در این جا آدرس و شمارههای تماس تلفن ثابت، تلفن همراه شخصی و تلفن تماس اضطراری از مواردی است که از شما درخواست میشود.
همچنین باید کشور، استان و آدرس ایمیل شخصی خود را نیز وارد نمایید.
در قسمت ثبت کدهای سهامداری باید ابتدا نوع بورس را تعیین نمایید. مشتریان عادی میبایست بورس/فرابورس را انتخاب نمایند. پس از تعیین نام بورس در قسمت جلویی آن کد سهامداری خود را که معمولاً متشکل از حروف و اعداد است وارد نمایید. افرادی که برای اولینبار میخواهند در بورس فعالیت نمایند یا در زمان پرکردن فرمها کد خود را فراموش کردهاند نیازی به تکمیل این بخش نداشته و میتوانند به مرحله بعدی بروند.
حال نوبت آن است که اطلاعات شغلی و حرفهی خود را وارد نمایید. اطلاعات مربوط به کسبوکارتان را در فرمهای سایت سجام وارد نموده و ذخیره را بزنید. در این قسمت اطلاعاتی نظیر عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکتی که در آن مشغول هستید و نشانی و کد پستی آن را از شما درخواست میکنند. درصورتیکه خانهدار هستید میتوانید اطلاعات منزل خود را وارد کرده و یا از انتخاب شغلهای آزاد یا دانشجو، دانشآموز و… استفاده نمایید.
هنگام ثبتنام در سامانه سجام از شما اطلاعات حساب بانکی شما درخواست میشود. اطلاعات شماره حسابی که وارد میکنید باید مختص به شخص شما بوده و حسابهای مشترک یا حساب دیگران تأیید نمیشوند. لازم به ذکر است یکی از کاربردهای سجام واریز سودهای تقسیم شده سهام شما به همین حسابی است که وارد کردهاید. نام بانک، شعبه و شمارهحساب و شماره شبا از مواردی است که در این قسمت باید به تکمیل آنها بپردازید.
پس از واردکردن تمامی موارد خواسته شده تعهدات خود را تأیید نموده و روی گزینه میپذیرم کلیک نمایید تا ثبتنام شما در این مرحله پایانیافته و منتظر تأیید اطلاعات خود مانده و پس از دریافت پیامک حاوی یک کد ۱۰ رقمی به یک مرکز پیشخوان دولت یا کارگزاری مراجعه نموده تا فرایند احراز هویت را انجام دهید. لازم به ذکر است فرایند احراز هویت میتواند بهصورت غیرحضوری نیز انجام گردد.
درصورتیکه اطلاعات شما حاوی نقص یا اشکالاتی باشد یا اطلاعات اشتباه را وارد کرده باشید پیامکی مبنی بر تأیید نشدن اطلاعات خود دریافت مینمایید که میتوانید با مراجعه مجدد به سامانه سجام نسبت به تغییر اطلاعات خواسته شده اقدام کنید. در صورت عدم برطرفشدن مشکل با شماره ۱۵۶۹ تماس گرفته تا کارشناسان این مرکز شما را راهنمایی کنند.
پس از ارائه اطلاعات خود و تأیید شدن آنها و دریافت پیامک حاوی کد پیگیری ۱۰ رقمی میتوانید برای احراز هویت خود به یکی از مراکز پیشخوان دولت یا یک دفتر کارگزاری احراز هویت مراجعه نمایید. فرایند احراز هویت گاهی و توسط برخی از مراکز و پلتفرمها بهصورت غیرحضوری نیز قابل انجام است. شما پس از احراز هویت خود و چک شدن اطلاعات توسط اپراتور احراز هویت میتوانید به یک کارگزاری دارای مجوز از سمت سازمان بورس مراجعه نموده و پس از ثبتنام در کارگزاری کد معاملاتی مختص به خود را دریافت نمایید. پیشنهاد میشود که جهت سهولت و سریعتر شدن پروسه، پس از ثبتنام در سجام ابتدا در کارگزاری مدنظر خود ثبتنام کرده و فرایند احراز هویت کارگزاری و سجام را یکجا انجام دهید.
ثبتنام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام دارای مزیتهای متعددی است که از جملهی آنها میتوان به فراهم شدن امکان ثبتنام آسانتر در کارگزاریها، ثبتنام آسانتر در سامانههای صندوقهای سرمایهگذاری و از همه مهمتر فراهم شدن امکان واریز سود نقدی بهحساب سرمایهگذاران از طریق سامانهی سجام است. بدین ترتیب افراد میتوانند در موعد تقسیم سود نقدی شرکتها بدون مراجعه به بانک، سود نقدی خود را دریافت کنند.
برای دسترسی به سایر مقالات و محتوای آموزشی وارد شوید.